Ondernemen

DECORUM: KWALITEIT IN DE GENEN

In 1995 startte een groep vooruitstrevende telers een eigen kwaliteitsmerk. Nu, 28 jaar later, geldt Decorum nog altijd als een uniek merk voor alleen de allerbeste bloemen en planten die met zorg en passie zijn geteeld. Om die kwaliteitsbelofte jaarrond waar te maken, zijn niet alleen strikte onderlinge afspraken, maar ook grondige productcontroles een vereiste. Zowel op het bedrijf als op de veiling. Peter ten Have, lid van het eerste uur, vertelt hier meer over.

Wie Decorum zegt, zegt kwaliteit. En kwaliteit betekent niet alleen het beste product uit de kas. Het betekent ook dat producten met zorg en passie zijn geteeld. Peter ten Have, potplantenteler en Decorum-lid van het eerste uur, kan dat beamen. Zijn bedrijf J&P ten Have focust al 65 jaar op de teelt van kamerplanten van topkwaliteit. Begonia, Gloxinia, Poinsettia en tegenwoordig ook compacte groene planten. “Wij hebben altijd de bovenkant van de markt beleverd”, zegt Ten Have. “Doordat wij verschillende hoofdteelten hebben, kunnen we vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. We willen niet over de gevraagde volumes heengaan, omdat dat invloed heeft op de verkoopprijs. Wij zijn dus niet van steeds meer, maar steeds beter.”

Koplopers

Ten Have is een van de oprichters van Decorum. “Iedereen praat altijd over kwaliteit, maar ik zeg altijd dat kwaliteit in je genen moet zitten. Als kwaliteit niet echt je uitgangspunt is, gaat het ook nooit gebeuren. Vóór Decorum selecteerden wij altijd al de zwaarste kwaliteit en verkochten die in een aparte hoes aan specifieke klanten. Dat ging om 20 tot 30 procent van onze productie. In feite doen we dat nu nog steeds, maar dan samen met de beste siertelers van Nederland. In Decorum zitten alleen de koplopers van hun productgroep. Telers die net als wij kwaliteit in de genen hebben.”

'Het gaat om de perceptie dat het altijd nóg beter kan'

Product-keuringen

Maar hoe bepaal je dan wat kwaliteit is ? “Het gaat om de perceptie dat het altijd nóg beter kan”, geeft Ten Have aan. “Ook al heb je 90 procent topkwaliteit staan, dan is er altijd nog 10 procent die nóg beter is. Als je dat wilt onderscheiden en daar meerwaarde uit wilt creëren, dan is het Decorum-merk perfect geschikt.” Bij J&P ten Have wordt met camera’s gesorteerd. Die camera’s zijn voor Decorum ingesteld op sorteringgrootte 3/4. “Het gevaar is dat je in tijd van grote vraag een beetje met die sortering gaat spelen”, zegt Ten Have. “Maar het gaat om de discipline om daar nooit voor te zwichten. Nooit. Elke teler binnen Decorum heeft zelf de plicht om die grenzen te bewaken.”

Toch worden de aangeleverde producten vanuit Decorum nogmaals gekeurd om de hoge standaard van het merk te garanderen. “Dit gebeurt zowel tijdens het verpakken als op de veiling en dat gebeurt heel streng. Dag in dag uit wordt daar aandacht aan besteed. Zo worden er ook houdbaarheidsproeven gedaan om het vaasleven te controleren. En voldoet een product niet aan de kwaliteitseisen van Decorum, dan krijg je als teler een gele kaart. Die informatie wordt ook binnen de groep gedeeld. Dus we zien en lezen het van elkaar, wat weer een extra stimulans geeft om altijd te presteren. Want met één verkeerd plantje benadeel je zeventig collega’s. Die verantwoordelijkheid draag je dus met elkaar.” Natuurlijk kan er altijd iets misgaan, geeft Ten Have aan. “We werken met levende producten. Dat geeft niets, maar dan moet dat product niet onder Decorum-merk de markt op. Daarom zijn die strenge productkeuringen, maar ook de sociale controle zo belangrijk.”

Camera's liegen nooit

De aandacht voor kwaliteit begon al bij zijn vader, geeft Ten Have aan. “Ruim telen, wijd uitzetten. Als ik op zaterdag door de tuin loop en ik zie de planten te dicht op elkaar staan, dan doe ik daar gelijk iets aan en wacht ik niet tot maandag. Je moet dat soort dingen zien en aanvoelen. Daarnaast telen wij onze Gloxinia uit zaad in plaats van weefselkweek. Dat is weliswaar duurder, maar we krijgen er ook betere producten van.” J&P ten Have heeft verder een eigen stekprogramma, eigen veredeling en eigen vermeerdering.

“Allemaal keuzes die wij zelf hebben gemaakt om de hoogste kwaliteit na te streven. En ons nieuwe camerasysteem is alweer revolutionair beter dan een paar jaar geleden. Het mooie van camera’s is dat zij altijd hetzelfde sorteren, of het nu winter of zomer is. Camera’s liegen nooit. Terwijl een mens op maandag anders sorteert dan op woensdag. Dus die hulp van de techniek draagt absoluut bij aan de kwaliteit. We blijven dat verbeteren waar mogelijk.”

Perfecte tool

Ten Have is blij dat Decorum zich nadrukkelijk op gebied van kwaliteit blijft onderscheiden in de markt. Hij hoopt dat er de komende jaren meer toptelers bijkomen om het merk verder te versterken. “Als je bij de koplopers van jouw productgroep zit, bereid bent om 30 tot 50 procent van je allerbeste kwaliteit uit te sorteren, je daarmee wilt onderscheiden in de markt én open staat voor kritiek van collega’s, dan biedt Decorum jou de perfecte tool.”

Deel dit artikel
Terug naar artikelen