Internationaal

FRANSE ‘FLEURISTEN VAN DE TOEKOMST

Ze zitten wat slaperig in een warme kas naar een videopresentatie te kijken. Kopje koffie in de hand, Hollandse stroopwafels binnen handbereik. We hebben het over een groep van zo’n dertig studenten van de ‘Ecole Nationale des Fleuristes de Paris’. Hun excursieweek naar Nederland met een bomvol programma zit er bijna op. Ook het stappen in Amsterdam van de voorgaande avond lijkt z’n tol te eisen. Dat alles verandert echter op slag als ze een rondleiding krijgen bij een chrysantenveredelaar.

Vol aandacht volgen ze elk stapje van het proces. En ze leggen werkelijk álles vast met hun mobiele telefoons. Studente Justine neemt zelfs even plaats achter de lopende band waar pluggen worden gemaakt. “Ha, die gaat niet meer mee terug naar Parijs,” wordt er gegrapt: ”Die blijft hier!”


Kennismaking

De gerenommeerde bloemistenschool telt zo’n 200 studenten. Verspreid over drie weken komen ze in groepen van ongeveer 70 naar Nederland, waar ze in vijf dagen kennismaken met de Nederlandse bloemensector in z’n volle omvang. Van productie tot handel, van veiling tot bloemenwinkels. Op vrijdagmorgen is de groep in tweeën gesplitst. Ze bezoeken om beurten een kweker van Amaryllis en een chrysantenveredelaar.

“Voor deze bloemisten van de toekomst is het heel belangrijk dat ze op deze wijze kennismaken met de praktijk,” zegt Manon Manceau. Zij werd 10 jaar geleden aan deze school zelf opgeleid tot bloemist. Nu is ze als marketingmedewerker aan de school verbonden en begeleidt ze met enkele docenten de studenten tijdens hun Nederlandse trip. Dat de studiereis onalledaags is blijkt ook uit het feit dat twee journalisten, één uit België, één uit Frankrijk, meereizen. De reis is de afsluiting van een studieweek rondom het thema milieu en duurzaamheid.

'In Frankrijk is de onderlinge competitie vele malen groter'

Onder de indruk

Een thema dat ook Baptiste zeer bezighoudt. Net als de andere studenten werkt hij één dag in de week bij een bloemist in de Franse hoofdstad. “Een belangrijke taak voor ons als bloemist is om klanten te vertellen over de impact van de producten die wij verkopen. In 2024 wordt het bij ons verplicht op labels te vermelden waar de bloemen vandaan komen. Dat gaat een hoop veranderen. Voor de klanten, maar ook voor ons. Dan is het nuttig om hier achter de schermen en ook op de veiling te zien hoe de business in elkaar steekt.” Justine is onder de indruk hoe compact de bloemenindustrie in Nederland is: ”Alle belangrijke plekken die we deze week bezochten liggen op minder dan een uur met de bus rijden van Amsterdam. Dat is in Parijs wel anders; daar zitten we heel ver weg van de Franse bloemenindustrie.”

Scherp in de gaten

En wat ze ook is opgevallen is hoe er in Nederland binnen de keten, en ook tussen concurrerende partijen onderling, wordt samengewerkt. Veredelaars en kwekers die informatie uitwisselen. Nederlandse bloemisten die probleemloos hun Franse collega’s tips geven om oogstrelende arrangementen te maken. Dat is in Parijs wel anders.

Baptiste: ”Daar houden bloemisten elkaar heel scherp in de gaten en roddelen ze over elkaar.” Jeanne beaamt dat: ”In Frankrijk is de onderlinge competitie vele malen groter. Van samenwerking is geen sprake. Maar wij, de nieuwe generatie, kunnen dat straks veranderen en zorgen dat er wél meer samenwerking komt.”

Praktische invulling

Marketingbureau Concept Factory was medeorganisator van deze reis en deed een beroep op drie van haar klanten om er invulling aan te geven. Vanuit Stichting Chryson (collectief van alle Nederlandse chrysantenveredelaars- en kwekers) nam veredelaar Deliflor Chrysanten de studenten mee in het veredelingsproces van chrysanten. Bij Marrewijk Amaryllis (deelnemer aan de collectieve promotie voor Amaryllis) kregen ze uitleg over het veelzijdige Amaryllisassortiment en het duurzame teeltproces. En verpakkingsbedrijf Clayrton’s liet letterlijk zien én voelen wat mooi, praktisch en duurzaam verpakken is.

Deel dit artikel
Terug naar artikelen