KAS Magazine 2019-02

had ik mijn teeltbedrijf een aantal jaren daarvoor verkocht, en ervaring opgedaan bij een handelsbedrijf”, zegt Van de Mierop. “Hier zag ik dat er kansen lagen om als telers direct in gesprek te gaan met de supermarkt. Je krijgt dan immers gerichte feedback van de klant, en kunt sneller inspringen op hun wensen en nieuwe trends. De retail weet ons meer en meer te vinden. Onder meer omdat we een groot productievolume hebben, en daarmee snel kunnen inspringen op de vraag van afnemers. Daarnaast ondersteunen we de retail actief in het optimaliseren van de tomatenverkoop. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van innovatieve en onderscheidende concepten en flexibel te zijn als het gaat om verpakkingen. Ook houden we de marktontwikkelingen continu in de gaten en proberen hierop in te spelen. We willen de klant van a tot z ontzorgen; een retailer die een tomatenvraag heeft, moet aankloppen bij Den Berk Délice. Dat begint meer en meer te ‘landen’ in retailland.” Hans van Gool voegt toe dat retailers er veel waarde aan hechten om rechtstreeks met telers te communiceren. “Ze willen namelijk zeker weten dat ze volledige en juiste informatie krijgen over een product. En wie kan beter de passie voor een product overbrengen dan de teler zelf? Ook daarin schuilt een toegevoegde waarde. De afgelopen jaren hebben we dan ook een forse groei doorgemaakt en we zien nog steeds volop marktmogelijkheden. Op dit moment vertegenwoordigen we een areaal van ruim 50 hectare, en daar komt richting 2021 nog 18 hectare bij. Productietechnisch proberen we zoveel mogelijk bij de tijd te blijven; zo investeren we bijvoorbeeld in ledbelichting.” Hoewel Den Berk Délice een eigen identiteit en een eigen merk heeft in de markt, zijn ze nog altijd lid van Coöperatie Hoogstraten. Een bewuste keuze. Paul Van De Mierop: “Coöperatie Hoogstraten biedt een ruim assortiment groenten en fruit. Door met hen samen te werken kunnen we samen de klant meer bieden dan alleen onze smaaktomaten. Ook dat versterkt onze marktpositie. Daarbij zoeken we met de coöperatie naar een win-win situatie en krijgen we de ruimte om onze doelen en ambities te realiseren. De coöperatie heeft bijvoorbeeld een ruime kennis over de groenten-en fruitcategorie en voedt ons met de nodige informatie. Kortom: we werken in alle opzichten in een driehoek: Den Berk Délice, Coöperatie Hoogstraten en onze klant.” Den Berk Délice in een notendop Den Berk Délice is een samen- werking tussen de volgende vijf bedrijven: Benteltom in Oud-Turnhout • 3,8 hectare • Bedrijf van Hans Van Gool en Karin Geluykens Luc Beirinckx BVBA in Noorder- wijk • 8 hectare • Bedrijf van Luc Beirinckx en Tanja Helsen Lauwereysen Krijnen in Merksplas • 7,5 hectare • Bedrijf van Ria Krijnen en Koen Lauwerysen Den Berk BVBA in Merksplas • 24,7 hectare • Bedrijf van Koen Lauwerysen en Luc Beirinckx Den Horst in Merksplas • 7 hectare • Bedrijf van Koen Lauwerysen, Luc Beirinckx en Paul van de Mierop Daarnaast realiseren Koen Lauwerysen, Luc Beirinckx en hun echtgenotes momenteel nog tien hectare glas in Rijkevorsel. In 2021 komt hier nog acht hectare bij. Naast de teeltlocaties beschikt Den Berk Délice ook over een aparte verpakkingsafdeling. ‘Driehoek retailer- Den Berk Délice- Hoogstraten is heilig’ 97 K A S M A G A Z I N E - 2 0 1 9 - 0 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MzczMDM=