KAS 2018-04

we geen budgetten zoals Zespri of Chiquita, dus dat moeten we slim­ mer aanpakken.” Promotie Welke aanpak dat moet worden, is nog niet bekend. A8 kiest voor de veelzijdigheid van de aubergi­ ne. Zo liet de vereniging radio-dj Gerard Ekdom twee jaar geleden de aubergine aanprijzen voor op de barbecue. “Dat was een positieve campagne, die veel aandacht kreeg. De vraag is wel of die positionering genoeg volume oplevert in landen als Duitsland en Nederland, waar de zomer niet altijd zo goed is als af­ gelopen jaar.” Rijk Zwaan gaat de promotieaanpak van aubergine in Noordwest-Euro­ pa baseren op diverse consumen­ tenonderzoeken. “We willen weten waar de consument gevoelig voor is én waarom een bepaalde groep consumenten geen aubergine eet. Met deze informatie kunnen we een campagne ontwikkelen die goed aansluit bij zijn behoeften. Uiteraard is deze informatie ook belangrijk voor ons veredelingspro­ gramma”, vertelt de cropcoördinator. Hij geeft aan dat Rijk Zwaan goede mogelijkheden ziet om aubergine als vleesvervanger te positioneren vanwege zijn textuur, inhoudsstof­ fen en smaak. Met de opkomst van de flexitariër - een consument die een of meer dagen geen vlees eet - is dit een interessante richting. Van den Berg: “Wij zullen dit zeker af­ stemmen met A8, want gezamenlij­ ke marketing staat al jaren op het wensenlijstje.” Foodbloggers in Berlijn Tot die tijd zit het groenteverede­ lingsbedrijf natuurlijk niet stil. Zo organiseert Love my Salad, het soci­ ale mediaplatform van Rijk Zwaan, eind oktober een internationaal event voor foodbloggers in Berlijn. Eén van de hoofdrolspelers is de au­ bergine. Zo bezien moet bovenop de twintig procent liefhebbers toch een paar procent bij te plussen zijn. Van den Berg gelooft erin, want hij is zelf gek op de paarse vrucht. “Marineren, bakken en vervolgens in een oven­ gerecht verwerken, zo eten wij hem graag. Erg lekker.” Rudy van den Berg, cropcoördinator Rijk Zwaan “Het Nieuwe Telen heeft gezorgd voor betere kilo- opbrengsten” TEELT & GEWAS 57 K A S M A G A Z I N E - 2 0 1 8 - 0 4

RkJQdWJsaXNoZXIy MzczMDM=