
‘ELKAAR BLIJVEN MOTIVEREN OM IMPACT TE MAKEN’
Waar veel bedrijven nog maar net zijn begonnen met verduurzamen, staat dit onderwerp bij Dutch Flower Group (DFG) al vele jaren hoog op de agenda. Het bedrijf nam bewust de rol van voortrekker op zich om de sector in beweging te krijgen. Met de ambitieuze duurzaamheidsstrategie IMPACT2030 wil Dutch Flower Group de komende jaren van betekenis zijn richting de toekomst.
Tekst: Jacco Strating
Fotografie: Aranka van Dijk
Toen hij in 2011 bij Dutch Flower Group aan de slag ging, was er nog niemand verantwoordelijk voor duurzaamheid. Marcel Zandvliet nam die taak op zich. “Ik ben binnen het bedrijf ambassadeurs gaan mobiliseren en ben met hen in gesprek gegaan over duurzaamheid. Uit die meetings ontstond redelijk snel een plannetje over hoe we met dat onderwerp aan de slag konden gaan. Zo is het balletje gaan rollen.”
Transparantie
In 2013 werd op initiatief van de overheid de hele sierteeltketen in kaart gebracht en ging Dutch Flower Group in gesprek met andere bedrijven in de keten over duurzaamheid. Dat leidde tot de oprichting van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI), toen nog met een klein aantal partijen. “De gezamenlijke ambitie vanuit FSI was om elke steel of plant transparant te produceren en verhandelen. Zodat we weten waar het product vandaan komt, maar ook weten wat de achterliggende data zijn op sociaal vlak en milieugebied. Uiteindelijk werd dat de FSI Basket of Standards”, aldus Zandvliet, CMO/CSO bij Dutch Flower Group. Daaropvolgend werd een tool ontwikkeld om die Basket of Standards ook te kunnen meten: de Sustainable Sourcing Scan. “Zo kon inzichtelijk worden gemaakt wie wel en niet compliant zijn. Wij zijn dat vervolgens ook in alle DFG-bedrijven ter wereld gaan meten.”

Collectieve aanpak
Al deze ontwikkelingen vormden ook de aftrap voor een bredere discussie binnen de eigen organisatie, geeft Zandvliet aan. “We hadden tot dan toe alleen wat ideeën op papier, maar hebben in 2014 voor het eerst echt uitgeschreven wat wij op alle grote thema’s willen bereiken. Wat willen we in de keten? Wat willen we met de mensen in die keten? En wat willen we met de planeet?” Daarbij realiseerde DFG zich ook dat een collectieve aanpak effectiever zou zijn. “Samen met andere bedrijven hebben we daarom in 2017 de FSI-Versnellersgroep opgezet. Zo konden we met elkaar de gezamenlijke doelen op duurzaamheid voor de sierteeltketen bepalen en beter uitleggen waarom die transparantie belangrijk is. Dáár is de bewustwording ontstaan dat we met elkaar een versnelling moeten hebben om écht verder te komen.” Inmiddels heeft FSI meer dan honderd leden uit de hele wereld en is het gezamenlijke doel om 100 procent van de producten in de sierteelt gecertificeerd te laten zijn. “Zo maken we transparant voor klanten wereldwijd hoe onze producten zijn geteeld en dragen we bij aan een positief imago van de sierteeltsector”, aldus Zandvliet, die benadrukt dat certificeringsdata noodzakelijk zijn om de stappen die kwekers zetten inzichtelijk te maken.

IMPACT2030
In het verlengde van die bredere afspraken, maakte Dutch Flower Group de afgelopen jaren zelf ook grote stappen in verduurzaming. Dat gebeurt aan de hand van haar duurzaamheidsstrategie IMPACT2030, waarmee de aangesloten bedrijven focussen op vier thema’s: verantwoordelijk handelen, het verlagen van de CO2-footprint, bescherming van de planeet en het welzijn van medewerkers. Voor elk van deze thema’s zijn doelen, ambities en specifieke initiatieven richting 2030 vastgesteld. Zoals het eerder genoemde ‘certified sourcing’, het ondersteunen van sociale projecten, het garanderen van eerlijke beloningen, het terugdringen van de CO2-emissie, minder gebruik van natuurlijke bronnen en initiatieven om het verlies van biodiversiteit tegen te gaan. “Verduurzamen is een kwestie van houding en gedrag”, zegt Zandvliet. “We zijn daarom meer initiatieven gaan nemen op thema’s als bijvoorbeeld verpakkingen, water en transport.”
Bovendien kregen alle DFG-bedrijven een eigen duurzaamheidsambassadeur. “Met elkaar hebben we onze plannen voor de toekomst opgesteld, wat vorig jaar heeft geleid tot IMPACT2030. Het is echt een co-creatie. Alles wat we doen komt uit ons hart, maar wordt ook in de volle breedte gedragen. En we motiveren elkaar om die impact daadwerkelijk te maken.” Zandvliet is ervan overtuigd dat de aanpak gaat lukken. “Dat moet altijd het uitgangspunt zijn. We moeten binnen onze organisatie, maar ook binnen de sector als geheel in gesprek blijven en elkaar helpen om verder te komen. Het merendeel van de telers begrijpt inmiddels het belang van verduurzaming en snapt waar wij naartoe willen. We nemen samen die verantwoordelijkheid. Maar er zullen altijd uitdagingen zijn. Daarom is het goed om naar elkaar te blijven luisteren en van elkaar te blijven leren. Om uiteindelijk iedereen in dit verhaal mee te krijgen in het belang van de sector.”