Hoe lekker zit jij digitaal in je vel?
Eind vorig jaar lanceerde KAS een compleet nieuwe digitale omgeving als online verlengstuk van het magazine. Dit platform werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Debo, dat inmiddels al meer dan honderd bedrijven in de tuinbouw hielp met digitale vraagstukken. Nu staat Debo in de startblokken om ook met jou aan de slag te gaan. “Wij willen samenwerken met ondernemers die snappen dat een gezond digitaal ecosysteem essentieel is voor de gehele bedrijfsvoering.”
Je hebt vast al wel een kijkje genomen op het nieuwe digitale kennisplatform van KAS, dat in december werd gelanceerd. Op www.kasmagazine.nl vind je vakgerichte artikelen en video’s terug op basis van specifieke thema’s, kun je oude uitgaven van KAS Magazine doorbladeren en beluister je straks ook gesproken artikelen en podcasts. Met een opvallende look & feel en originele features is het platform ‘anders dan anders’. Het heeft daarmee nadrukkelijk de signatuur van Debo. Zoals ook de websites van Thursd, Greenhouse Sustainability, Parfum Flower Company, Love for Lilies en DivFlo verre van alledaags zijn.
Angstig voor digitaal
Debo, voorheen bekend als Deboprojects, bestaat in de huidige vorm sinds 2016. Het team wilden bedrijven helpen met digitale vraagstukken. “Wij zagen dat ervaren ondernemers om ons heen toch wel angstig waren voor de digitale ontwikkeling, terwijl wij daar juist mee zijn opgegroeid”, zegt Harm Koningen. “Door deze ondernemers ondersteuning te bieden op het digitale vlak, konden zij blijven doen waar zij goed in zijn. Een perfecte combinatie.” Oorspronkelijk was Debo vooral een ‘marketingclub’, zegt Koningen. “Wij bouwden websites, deden online marketing en ontwikkelden software. In die tijd zeiden we eigenlijk overal ja tegen, maar gaandeweg gingen we ontdekken waar echt onze kracht ligt en konden we ons als bedrijf ook verder ontwikkelen.”
Samen Groeien
In de jaren die volgden groeide Debo stap voor stap. “Van de zolderkamer verhuisden we naar een loods, om uiteindelijk een eigen kantoor te openen in het centrum van Aalsmeer. En begin april mogen we onze nieuwe homebase betrekken op steenworp afstand van de bloemenveiling in Aalsmeer. Ondernemers wisten ons steeds beter te vinden en we zijn zelf ook bedrijven gaan benaderen om hulp te bieden bij hun digitale propositie”, aldus Koningen, die Debo zag veranderen in een ‘developmentclub’. “We gingen ons specialiseren in de bouw van websites, applicaties en software tools, waarbij de slogan ‘Samen Groeien’ altijd centraal heeft gestaan. Want waar het vaak begon met de bouw van een website, leidde dat al snel tot meer opdrachten, waarmee we samen met de klant dus konden doorbouwen.”
Volgens Koningen kan dat alleen als je de samenwerking met klanten echt benadert als een partnerschap. “Je doet het samen en wilt met elkaar stappen zetten. En dat doen we het liefst ook net even anders dan anders.” Zo introduceerde Debo ‘samen wandelen’, wandelsessies met klanten om vanuit een ontspannen en gezonde beweging creativiteit te laten ontstaan. “We zoeken bewust naar verdieping van onze relatie met ondernemers, zodat we weten wat we aan elkaar hebben en op basis van vertrouwen met elkaar aan de slag kunnen.”
Digitale ecosystemen
Vandaag de dag bouwt en herstelt Debo de digitale ecosystemen van bedrijven, zo omschrijft Koningen het mooi. “Door te kijken naar jouw bedrijf en naar alle tools die je gebruikt, maken we in feite een blauwdruk van jouw digitale ecosysteem. Hoe gezond is dat ecosysteem eigenlijk? Waarom werkt jouw website niet optimaal op mobiel? Hoe komt het dat je jouw doelgroep alleen met events bereikt maar niet online? Waarom lopen jouw bedrijfsprocessen niet efficiënt? Of waarom klagen medewerkers over de software? Kortom: hoe lekker zit jij digitaal gezien in je vel? We brengen alles in kaart en gaan van daaruit bepalen waar wij onze hulp kunnen aanbieden. Want wij geloven erin dat een goed en gezond digitaal ecosysteem enorm helpt bij het ondernemen. Dus door gebruik te maken van onze diensten helpen wij in feite elkaar om nóg beter te kunnen ondernemen.”
Vaak willen bedrijven wel, voelen ze de intentie om dingen te verbeteren en zien ze ook dat het zelfs noodzakelijk is, maar is er geen budget of is tijd een beperkende factor. “Dan gaan we samen op zoek naar passende oplossingen”, aldus Koningen. “Denk aan gespreid betalen, een barterovereenkomst of een avondje extra doorwerken om het bedrijf te ontlasten. Dat past binnen onze filosofie van ‘Samen Groeien’. Wel vinden wij het belangrijk om te weten wat een ondernemer drijft. We willen samenwerken met ondernemers die snappen dat het digitale stuk essentieel is voor hun bedrijfsvoering. Eerst zeiden we overal ja tegen, nu zijn we selectiever geworden. We werken met ‘drie keer groen, gewoon doen’. Past het bedrijf bij ons dna? Wordt ons team enthousiast van de opdracht? En is het aan het eind van de streep ook financieel interessant en kunnen we er zelf ook van groeien? Is dat allemaal het geval, dan gaan we ervoor. Maar staat een van de seinen op rood, dan gaan we er eerst nog eens goed over nadenken.”
Verhaal
van de sector
Inmiddels heeft Debo al heel wat websites en applicaties gebouwd waar het team trots op is. Zoals Thursd, de online ontmoetingsplek voor professionals in de sierteelt of het duurzaamheidsplatform van Greenhouse Sustainability. Maar ook de website van bloemen- en plantenexporteur DivFlo en de Matchmaker-app van Love for Lillies spreken erg tot de verbeelding. En vorig jaar kwam daar ook het online kennisplatform van KAS Magazine bij. ‘De signatuur van Debo is zó meedenken met de klant dat de merkidentiteit ook technisch en grafisch op sublieme wijze wordt doorvertaald’, zo citeert Koningen trots een van zijn klanten. “Door jarenlange ervaring in de tuinbouw spreken wij de taal van de ondernemers. We weten van A tot Z wat er in de sector speelt en kunnen dat vertalen naar digitale oplossingen. Zoals we dat ook hebben gedaan bij mooie bedrijven als Bredefleur, Dutch Lighting, Ko Kolk Hortensia en VIP Roses. Bovendien is het een mega-uitdagende sector om in te werken. Vanuit de maatschappij wordt het bestaansrecht van vooral de sierteelt steeds meer in twijfel getrokken. Daarom moet het verhaal van de sector nog beter worden verteld en dat doe je óók digitaal.”
SAMENWERKING DEBO EN KAS:
Ben jij onze droomklant?
In samenwerking met KAS Magazine en KAS Media wil Debo meer bedrijven in de glastuinbouw helpen met digitale vraagstukken. “Zonder goede content is een website of app namelijk niets waard. Met elkaar kunnen we een totaalpakket aanbieden, waarbij Debo alles aan de technische kant bouwt en KAS voor tekst en fotografie zorgt”, aldus Harm Koningen. “Wil je je onderscheiden in de markt en wil je als bedrijf écht het verschil maken, dan ben jij onze droomklant. Samen met jou willen we aan de toekomst bouwen, dus meld je bij ons!” In volgende edities van KAS zoomen we samen met de medewerkers van Debo meer in op de specifieke diensten en kwaliteiten van het bedrijf.