Verduurzamen

‘LAGER ENERGIE-GEBRUIK HEEFT GROOTSTE EFFECT’

Als een van de eerste sierteeltbedrijven liet Houwenplant uit Hoek van Holland haar jaarlijkse CO2-footprint berekenen door Greenhouse Sustainability. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in WKK’s, schermdoeken, zonnepanelen, LED-verlichting en er ligt een aanvraag voor aansluiting op een aardwarmtebron. Daarmee is de kwekerij hard op weg om klimaatneutraal te zijn in 2030.

Tekst: Wilma van den Oever
Fotografie: Sharon Schouten

Duurzaam ondernemen is voor Houwenplant uit Hoek van Holland een tweede natuur. Enerzijds om kosten te besparen, maar vooral vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van toekomstige generaties. Mede-eigenaar Marco van der Goes vertelt over de ontwikkeling van Houwenplant en hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Complex
Houwenplant teelt potanthuriums en kalanchoës verdeeld over drie locaties: 12 hectare en 3 hectare in De Lier en 3,5 hectare in Hoek van Holland. Alles wordt verpakt in verpakkingen die de klant wenst, met of zonder sierpot. Tot 2016 was familiebedrijf Houwenplant alleen gevestigd in Hoek van Holland. In dat jaar verkocht Rijnplant haar kwekerij en breeding van potanthuriums aan Dümmen Orange. Van der Goes, destijds werkzaam voor Rijnplant kwekerij, stapte over naar Houwenplant en zette daar de verkoop voort. Met succes. De verkoop van Anthuriums voor andere anthuriumbedrijven volgde, tot een totaal van tien locaties. “Op een gegeven moment werd dat zeer complex”, zegt Van der Goes. “Medio 2023 kregen we de mogelijkheid om de kassen van Dümmen Orange in De Lier te kopen. Dat kwam precies op het goede moment. Van tien locaties terug naar drie. Veel overzichtelijker en in het kader van duurzaamheid gunstig voor de hoeveelheid rijbewegingen. Het bood tevens de mogelijkheid te investeren in bijvoorbeeld energiebesparende maatregelen in onze eigen kassen.”

Aantonen
Van der Goes meent dat in de glastuinbouw het grootste effect op verlaging van de footprint kan worden bereikt met terugdringen van het energieverbruik. In 2020 was de CO2-footprint van Houwenplant 2.40 kg CO2-eq, berekend van uitgangsmateriaal tot het moment dat het product wordt afgeleverd. In de afgelopen jaren heeft Houwenplant deze bijna weten te halveren naar 1.34 kg. En Van der Goes ziet mogelijkheden om de CO2-footprint nog verder terug te dringen naar 0.83 kg. “Met inzet van aardwarmte en andere energiebesparende technieken moeten we nog een slag kunnen maken. Helemaal terug naar nul is een lange weg te gaan. Ik weet ook niet of we dat moeten nastreven. Als we met elkaar zover zijn dat we kunnen aantonen dat onze planten net zoveel CO2 opnemen als we uitstoten, dan mogen we tevreden zijn. We moeten het wel hard kunnen maken.”

'Helemaal terug naar nul is een lange weg te gaan'

Inzicht in CO2-footprint


Houwenplant is erg blij met de FloriPEFCR (Product Environmental Footprint Categorie Rules), de Europese rekenstandaard die betrouwbare en goed vergelijkbare meetresultaten oplevert. “In 2019 raakte ik in gesprek met Henri Potze van Greenhouse Sustainability”, zegt Van der Goes. “Voor 50 topkwekers presenteerde hij over de ontwikkeling van een tool om de CO2-footprint te berekenen. Ongeveer tegelijkertijd adviseerde een vertegenwoordiger van Ikea tijdens een bijeenkomst ondernemers om hun CO2-footprint inzichtelijk te maken. Op dat moment ben ik aangehaakt samen met een rozenkwekerij in Afrika en een andere potplantenkweker met groene kamerplanten. Er is er vier jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling van de FloriPEFCR met uiteindelijk goedkeuring uit Brussel. De PEFCR beoordeelt producten op 14 componenten zoals CO2-uitstoot, watergebruik en landgebruik. Door aansluiting met de handel, is het nu een echt ketenverhaal geworden.”

Op zoek naar verbinding

De ambitie van Houwenplant is klimaatneutraal in 2030. “In 2020 stond CO2-footprintberekening nog in de kinderschoenen. We lieten een folder en poster maken. De poster was het meest gefotografeerde item uit onze stand tijdens de Trade Fair”, zegt Van der Goes. Dat zegt wel iets over de belangstelling voor het onderwerp. De folder wordt gebruikt in gesprekken met klanten om te laten zien welke investeringen Houwenplant doet om haar CO2-footprint te reduceren. “Dat gaat van het aanbrengen van energieschermen en gebruik van LED-licht tot de inzet van WKK’s om schone energie te produceren. Maar ook zonnepanelen, inzet van biologische bestrijders, aansluiting op het warmtenet en de inzet van substraat zonder veen.”

Verbinding met retailers en exporteurs noemt Van der Goes belangrijk. Tegelijkertijd roept hij zijn collega’s op zich te verenigen en te zorgen dat de sector het antwoord heeft op vragen die de komende jaren zeker zullen toenemen. “Steeds meer retailers zullen vragen om de footprint van producten. Er is een goed systeem om onze footprint inzichtelijk te maken. Laten we dat als sector omarmen en voorkomen dat zaken worden geforceerd met wet- en regelgeving. Dan kunnen we met elkaar toewerken naar een klimaatneutrale teelt.”

Deel dit artikel
Terug naar artikelen