Verduurzamen

‘LICENSE TO PRODUCE’ CREËREN VOOR DE NEDERLANDSE TULP

De tulpensector staat volop in de schijnwerpers als het gaat om duurzaamheid. Kritische vragen van consumenten vindt Joost Wesselman van Dutch Tulips Group niet meer dan terecht. Maar hoe bewijs je dat de sector wél toekomstbestendig is? Volgens hem draait alles om balans: wat je als bedrijf neemt, moet je teruggeven aan de omgeving én aan de aarde.

Tekst: Ank van Lier
Fotografie: Aranka van Dijk

Dutch Tulips Group behoort tot de vaandeldragers van de Nederlandse tulpensector. Onder de paraplu van Dutch Tulips Group vallen meerdere bedrijven, die gezamenlijk de hele keten van tulpen en seizoensbloemen bestrijken. “Zoals ons familiebedrijf Wesselman Flowers”, vertelt Joost Wesselman. Hij is de vierde generatie aan het roer van de onderneming. “Op onze locaties in Roelofarendsveen en in De Kwakel broeien we op jaarbasis zo’n 175 miljoen tulpen. Daarmee horen we bij de grootste tulpenbroeiers ter wereld.”

Naast het familiebedrijf maken ook een bollenbedrijf – dat uitgangsmateriaal voor tulpenbroeierijen produceert –, een uitzendbureau en het bedrijf Tulpen.nl deel uit van Dutch Tulips Group. “Tulpen.nl verpakt jaarlijks 350 miljoen tulpen en seizoensbloemen, die hun weg vinden naar supermarkten in heel Europa. Het gaat daarbij om bloemen van onze eigen broeierij, maar ook om bloemen van collega-telers met wie we al jarenlang intensief samenwerken.”

Blijdschap blijft overeind
Het doel van Dutch Tulips Group staat als een huis: mensen iedere dag blij maken met tulpen en andere seizoensbloemen. Maar hoe groot is die blijdschap nog, nu de duurzaamheid van de tulpensector steeds meer ter discussie staat? “Mensen worden nog altijd blij van tulpen”, zegt Wesselman stellig. “Dat zie en merk ik iedere dag. Maar we sluiten onze ogen niet voor de kritische houding van sommige consumenten. Het is goed dat zij alert zijn; dat zorgt ervoor dat zaken in beweging komen en blijven. Als sector moeten we daarmee zien te dealen en proberen om steeds een stapje extra te zetten en het beter te doen op het gebied van duurzaamheid.”

‘ONS STREVEN IS OM IN 2030 VOLLEDIG CO2-NEUTRAAL TULPEN TE PRODUCEREN’

Terugdringen CO2-uitstoot

Het lastige is volgens Wesselman dat de blijdschap die een bosje tulpen teweegbrengt lastig te vergelijken is met de milieu-impact van de productie. “Die impact is overigens minimaal; tulpen worden zeer duurzaam geproduceerd”, benadrukt hij. “Het effect dat tulpen op mensen hebben, laat zich moeilijk in cijfers uitdrukken, maar is zonder twijfel van grote waarde.”

Onderweg naar CO2-neutraal
De overtuiging dat de tulpensector voortdurend moet werken aan duurzaamheid, is sterk verankerd in de koers van Dutch Tulips Group. Binnen de diverse bedrijven wordt continu gewerkt aan het thema duurzaamheid - dit staat standaard op de agenda van de MT-meetings - en het streven is om het steeds een beetje beter te doen. “We hebben al veel verschillende certificeringen op zak”, zegt Wesselman. “Zo zijn we al lange tijd MPS-A+-gecertificeerd, waardoor we voldoen aan de internationale standaard voor een duurzame en verantwoorde teelt. Ook voeren we het GRASP-certificaat, dat meer gericht is op sociale aspecten, en voldoen we aan de richtlijnen van GlobalGAP en daarmee aan het Floriculture Sustainability Initiative.” Het terugdringen van de CO2-uitstoot is bij dit alles heel belangrijk. Zoals gezegd is het tulpenbroeiproces in de basis al uitermate duurzaam. Dit vraagt ook weinig energie, geeft Wesselman aan. “Tulpen hebben niet veel temperatuur nodig. Daarbij is de tulpenbroeierij heel efficiënt: er staan veel stuks op een vierkante meter en de teelten zijn relatief kort. Onder de streep is wel sprake van enige CO2-uitstoot, maar die compenseren we voor de webshop door de aanplant van bamboe in Oeganda. En ons streven is om in 2030 volledig CO2-neutraal tulpen te produceren. We stoken nu nog met een gasketel, maar willen die straks gaan vervangen door een warmte- en koudeopslag (WKO).”

Sociale duurzaamheid

Wesselman benadrukt dat duurzaamheid niet alleen betrekking heeft op energie en CO2-uitstoot. “Dit is veel breder. Goed omgaan met je medewerkers is hier eveneens onderdeel van. Wij hebben in de piekperioden zo’n driehonderd Oost-Europese seizoensarbeiders aan het werk. We behandelen deze mensen vriendelijk en respectvol en proberen aandacht te hebben voor de mens achter de medewerkers. Daarnaast zorgen we voor goede huisvesting en bieden we mensen groei- en ontwikkelingsmogelijkheden.” Iets terugdoen voor de omgeving waarin je als bedrijf opereert, valt volgens Wesselman eveneens onder duurzaamheid. “Wij ‘nemen’ als Dutch Tulips Group iets van de omgeving en willen daarom ook iets teruggeven en onze verantwoordelijkheid nemen."

Bijvoorbeeld door het sponsoren van verenigingen en events in Roelofarendsveen en omgeving. "Op die manier creëer je ook draagvlak. Duurzaamheid is doorgesijpeld tot in de haarvaten van onze bedrijven.” De bedrijvengroep maakt deze inspanningen steeds meer inzichtelijk en registreert ze in rapportages en jaarrekeningen. “Dat is ook verplicht, onder meer vanuit de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive-richtlijn. Maar we werken niet duurzaam omdat het móet; het komt voort uit een intrinsieke motivatie. We willen over vijftig jaar nog steeds bestaan als bedrijvengroep en dan groter en vooral duurzamer zijn dan nu. Om dat voor elkaar te krijgen, is het zaak om steeds stappen voorwaarts te zetten en niet af te wachten totdat je wordt ‘overvallen’ door wetten en regels.”

‘ALS SECTOR MOETEN WE DEALEN MET KRITISCHE HOUDING CONSUMENT’

voorlopers

Wesselman benadrukt dat het van groot belang is dat ook de rest van de tulpensector meegaat in de geschetste duurzaamheidstrend. “Wij als Dutch Tulips Group horen wat dit betreft tot de voorlopers. We zetten ons - samen met andere versnellers - in om andere bedrijven in onze sector mee te krijgen in deze ontwikkeling. Wanneer we met zijn allen nadenken over hoe we een optimale balans kunnen creëren - wat betekent dat we datgene wat we ‘nemen’ ook teruggeven aan de omgeving en de aarde - dan hebben we zonder meer toekomstperspectief als sector. Op die manier ontstaat een ‘license to produce’ en is er ook over vijftig jaar nog volop tulpenproductie in Nederland. Consumenten kunnen ook dan met een gerust hart een bosje tulpen neerzetten in hun woonkamer en weten zeker: deze zijn op een goede en duurzame manier geproduceerd. Daar kunnen en mogen ze blij van worden!”

Deel dit artikel
Terug naar artikelen