
SAMEN BOUWEN AAN TOEKOMSTBESTENDIGE TEELT
De glastuinbouw staat voor grote uitdagingen. Klimaatverandering, schaarste aan grondstoffen en strengere regelgeving zetten telers en producentenorganisaties onder druk om te verduurzamen. Tegelijk biedt dit kansen voor wie durft te investeren in verandering. The Greenery kiest bewust voor die koers en werkt onder het motto ‘Samen duurzaam vooruit’ met haar telers aan een toekomstbestendige keten. Van biovergisting tot energieschermen en van slimme verpakkingsoplossingen tot CO2-reductie: de beweging is in volle gang.
Duurzaamheid is voor The Greenery geen los programma, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. De duurzaamheidsstrategie rust op vier pijlers: CO2-reductie, toekomstbestendige teelt, hergebruik van grondstoffen en goed werkgeverschap. Deze thema’s vormen de leidraad voor zowel interne processen als de samenwerking met telers, klanten en logistieke partners. The Greenery houdt aansluiting op de actuele ontwikkelingen bij duurzaamheid binnen de agf-sector met een realistische, flexibele, actiegerichte strategie. “Onze telers zijn vanuit hun basis duurzaam georiënteerd, maar het zijn ook ondernemers. Ze willen weten: wat levert het op? Daarom maken we in onze keuzes steeds de koppeling met het commercieel belang van verduurzaming: toegang tot markten, lagere kosten, betere marges,” licht CEO David Markowski toe. Tegelijk is de strategie pragmatisch: waar het kan wordt data gebruikt om te sturen en ligt de nadruk op het realiseren van concrete verbeteringen. Zo blijft The Greenery wendbaar in een snel veranderende keten, zonder haar duurzaamheidsambitie uit het oog te verliezen.
GreenTeam en Groene Groeimakers
Om de duurzaamheidsambities te vertalen naar de praktijk, is binnen The Greenery het GreenTeam samengesteld: een multidisciplinair team van collega’s die duurzaamheid in hun dagelijkse werk verankeren. Ze vormen de brug tussen strategie en uitvoering, en zijn aanspreekpunt voor telers en collega’s. Daarnaast zet The Greenery in op herkenbare rolmodellen: de Groene Groeimakers. Dit zijn telers en medewerkers die met concrete acties laten zien hoe verduurzaming eruitziet in de praktijk én commercieel aantrekkelijk is. Hun verhalen maken abstracte doelen tastbaar en inspireren anderen om ook stappen te zetten. Guus Cox, aardbeienteler in Noord-Limburg, is zo’n Groene Groeimaker. Zijn bedrijf is volop in ontwikkeling: “We zetten stevig in op energiebesparing en hergebruik. Onze kassen zijn voorzien van energieschermen en we zijn overgestapt op LED-belichting. Dat scheelt niet alleen in uitstoot, maar ook in kosten op termijn.” Ook op verpakkingsvlak denkt Cox mee. “We testen samen met The Greenery nieuwe, duurzamere verpakkingen die voldoen aan de PPWR-eisen. Maar dat moet wel hand in hand gaan met houdbaarheid. Want een aardbei weggooien omdat de verpakking tekortschiet, dat is pas verspilling.” Zijn motivatie? “Ik wil mijn bedrijf toekomstbestendig houden. En eerlijk gezegd: mijn kinderen moeten ook nog kunnen telen.”

100% Groen Telen
In Ooltgensplaat werkt Adriaan van Gurp, eigenaar van Fitterstee Growers, toe naar een chemievrije komkommerteelt. Via het project 100% Groen doet hij ervaring op met alternatieve middelen en substraten. “Nu al kennis opdoen geeft inzicht in telen zonder chemie.” Door slimme teeltplannen en investeringen in verticale ventilatie en energieschermen halveerde hij in vijf jaar het gasverbruik. “Dat is goed voor de portemonnee én duurzamer.” Ook experimenteert hij met kokosmatten naast perliet. Dankzij een bijdrage van SIG&F kon hij bovendien zijn sorteerlijn automatiseren. “Ondernemen is vooruitkijken, zeker nu middelen verdwijnen. Daar wil ik klaar voor zijn.” Het SIG&F (Sectorale Interventie Groenten & Fruit) speelt een sleutelrol in de verduurzamingsstrategie van The Greenery. Met de regeling ondersteunt The Greenery haar telers door te investeren in innovatie, energie, verpakkingen en digitalisering. Zo worden goede plannen sneller realiteit. David Markowski: “SIG&F is meer dan een pot geld. Het is een manier om samen met onze leden risico’s te delen en kansen te benutten. Juist in een tijd waarin financiële instellingen terughoudend zijn en wetgeving verandert, willen we als coöperatie het verschil maken.”

Van meten naar verbeteren
Duurzaamheid is in toenemende mate data-gedreven. Retailers, banken en overheden vragen om transparantie. “Daar helpen we onze telers bij,” zegt Markowski. “We versimpelen de dataverzameling waar mogelijk, het sectorbrede, uniforme gebruik van data voor het berekenen van de footprint en richten ons op het inzichtelijk maken van concrete prestaties. Niet omdat het moet van Brussel, maar omdat het vertrouwen geeft richting klant en consument.” Een voorbeeld: het gebruik van GRASP voor sociale duurzaamheid. Tegelijk zet The Greenery in op slimme dashboards en monitoringstools, waarmee telers zélf kunnen sturen op hun verduurzaming.
De beweging is op gang. Het komende jaar zet The Greenery in op verdere verduurzaming. Denk aan het testen van alternatieve verpakkingen, begeleiding bij Europese wetgeving en uitbreiding van het netwerk van Groene Groeimakers. Daarbij zoekt The Greenery nadrukkelijk de samenwerking op, bijvoorbeeld via FVO. Binnen de gezamenlijke agenda van De Eerste Duurzame Generatie werken telersverenigingen aan thema’s als energie, gewasbescherming en sociaal werkgeverschap. “Duurzaamheidsvraagstukken hebben geen concurrentieel karakter,” besluit Markowski. “Het zijn uitdagingen voor ons allemaal. Alleen samen kunnen we echt het verschil maken – voor onze telers, onze klanten en de wereld waarin we telen.”
