Verduurzamen

EASYTOOL: EERSTE STAP NAAR FOOTPRINTING

Voor telers die nog twijfelen over het nut en de noodzaak van footprintberekening is er nu de Easytool, een nieuwe variant van de Flori Footprint Tool van Greenhouse Sustainability. Met deze tool kunnen telers hun footprint berekenen volgens de FloriPEFCR. De Easytool is een gemakkelijke en goedkope manier om de eerste stappen naar footprinting te zetten, aldus directeur Henri Potze.

Tekst: Annemarie Gerbrandy
Fotografie: Lianne Torn-Boschman

Greenhouse Sustainability helpt telers om zelf de footprint te berekenen, met toegankelijke en betaalbare tools die voldoen aan de officiële standaarden. Voor elke productgroep is er een tool op maat en voor elke schakel in de keten, zowel voor de fresh produce als de sierteelt, vertelt Potze. “Bewustzijn en transparantie over de milieu-impact van de bedrijfsvoering opent deuren naar leveranciers en klanten. Duurzaamheid moet voor iedereen meetbaar en inzichtelijk zijn, om klimaatneutraal telen mogelijk te maken.”

Footprinting in eigen tempo
Met de Flori Footprint Tool biedt het FSI-gecertificeerde Greenhouse Sustainability bedrijven al langer de mogelijkheid om in hun eigen tempo de footprints van hun bedrijf én van elk product te berekenen. Daarbij komen alle onderdelen van de supply chain aan bod, van productie tot distributie en van verpakkingen tot afvalverwerking. Bovendien wordt de impact van meerdere categorieën inzichtelijk, zoals CO2, water, toxiciteit, landgebruik en meer. Zo krijgen bedrijven een compleet en gedetailleerd inzicht in hun milieu-impact over de gehele keten en kunnen zij scenario’s voor de toekomst doorrekenen.

Maar niet ieder bedrijf is al in dezelfde mate met duurzaamheid en footprinting bezig, zegt Potze. Hoewel de Flori Footprint Tool zeer gebruikersvriendelijk is, is deze wel allesomvattend. “Dat is voor veel ondernemers nog een stap te ver. Daarom introduceren wij de Easytool, die niet alleen nóg makkelijker in gebruik is, maar ook tegen een scherp tarief wordt aangeboden, voor 99 euro per maand. Net als met de volledige versie van de Flori Footprint Tool kun je met de Easytool net zoveel producten, locaties en jaren berekenen als gewenst is.”

‘IN KAART BRENGEN WELKE INVESTERINGEN NUT HEBBEN’

Volledig maatwerk

Voor de nieuwe tool zijn bepaalde onderdelen van de volledige tool uitgezet, zoals het doorrekenen van scenario’s. Potze: “De Easytool is net zo professioneel als onze overige tools, maar richt zich op een andere doelgroep, namelijk telers die hun eerste stappen op gebied van footprinting willen zetten. Als je gaandeweg ontdekt dat je tóch een volgende stap wil zetten, dan kun je weer extra modules aanschaffen, de Pro-tool. Zo bieden we ook vanuit deze nieuwe ‘easy’ variant van de Flori Footprint Tool volledig maatwerk.”

Met de Easytool wil Greenhouse Sustainability tuinbouwondernemers dus in eerste instantie kennis laten maken met footprinting. Wie enthousiast wordt en wil doorpakken, kan zelf bepalen in welk tempo dat gebeurt. “Je kunt er net zo veel berekeningen mee maken als je wilt. Bovendien kunnen ook data van andere registratieplatformen snel en eenvoudig worden gekoppeld.” Op dit moment is de Easytool alleen beschikbaar voor ondernemers in de sierteelt. Volgend jaar volgt ook een FreshProduce-variant voor groentetelers.

scenarioberekeningen

Naast de Easytool, Flori Footprint Tool en FreshProduce Tool biedt Greenhouse Sustainability nog meer tools aan. Het gaat hier onder andere om de Bulb Footprint Tool, Trade Footprint Tool, Chain Footprint Tool, Pot & Tray Footprint Tool en Footprint4All Tool. Met de Company Tool worden scope 1, 2 en 3 met elkaar gekoppeld. Dat is best uniek, aldus Potze. Bedrijven die deze tools gebruiken, kunnen de berekeningen daarna laten checken. Dat moet extern gebeuren, zegt hij. “Wij werken hierin samen met Valid IT; dit bedrijf controleert of telers de tools goed hebben ingevuld. Daarna krijgen de ondernemers een footprint certificaat, waarmee ze hun footprint kunnen aantonen bij onder andere klanten, banken en leveranciers. De eerste grote retailers vragen hier al om.”

Na het bereken van de footprint is het tijd om actie te ondernemen, aldus Potze. Ook daarvoor zijn telers bij Greenhouse Sustainability aan het goede adres. “Wij geven inzicht in waar telers staan door scenarioberekeningen te maken. Veel bedrijven worstelen met de vraag waar het beste op kan worden ingezet voor CO2-besparing en hoe deze verduurzaming gerealiseerd kan worden. Stel, je wil de overstap maken van gas naar aardwarmte of de switch van groene naar witte waterstof. Wat doet dat met de CO2-uitstoot op je bedrijf? Wij kunnen in kaart brengen welke investeringen nut hebben en kunnen telers in contact brengen met innovatieve bedrijven die hen kunnen ondersteunen de footprint naar beneden te brengen.”

‘Duurzame’ storytelling

Het verminderen van CO2-uitstoot kan doorgaans niet van de een op de andere dag worden gerealiseerd. Om op kortere termijn actie te ondernemen, biedt Greenhouse Sustainability de mogelijkheid tot compensatie aan. Telers kunnen daarvoor investeren in carbon removal projecten. “Via Bamboo Village in Oeganda bieden wij de mogelijkheid om de CO2-uitstoot te compenseren met de aanplant van bamboe. Er is berekend hoeveel CO2 de bamboeplantage uit de atmosfeer kan halen. Voor de vastgestelde hoeveelheid kan Bamboo Village dan weer carbon credits uitgeven. Een mooi systeem”, zegt Potze.

Tot slot vindt Greenhouse Sustainability het belangrijk dat het duurzame verhaal de aandacht krijgt die het verdient. “We helpen telers met storystelling bij het creëren van content om het duurzame verhaal onder de aandacht te brengen. Ook kunnen we marketing- of communicatie-afdelingen ondersteunen om dat verhaal goed voor het voetlicht te brengen.”

FOOTPRINT-VOUCHER

Rabobank stelt een voucher van 1.000 euro per bedrijf beschikbaar aan telers in de glassierteelt om hun footprint te laten doorrekenen. De voucher is te besteden aan de Flori Footprint Tool van Greenhouse Sustainability. De vouchers zijn bestemd voor klanten van Rabobank. Volgens de bank is er voldoende budget om elke klant van een voucher te voorzien.

Deel dit artikel
Terug naar artikelen