Ondernemen

‘ZET MEDEWERKERS CENTRAAL EN VERSTERK JE BEDRIJFSVOERING’

Het vinden van goede en geschoolde medewerkers – die in staat zijn om sleutelfuncties te vervullen binnen een glastuinbouwbedrijf – is steeds meer een uitdaging. Daarom is het belangrijk om in te zetten op behoud van deze mensen én oog te hebben voor hun groei- en ontwikkelpotentie. Dit levert de werknemers veel op: zij halen het beste uit zichzelf, zijn gemotiveerder én halen meer voldoening uit hun werk. En als werkgever zorg je er zo voor dat je waardevol personeel aan je bedrijf bindt.

Typerend voor de glastuinbouw is dat een bedrijf, naast de ondernemers, vaak een kernteam van vijf tot tien medewerkers telt. Deze vervullen dikwijls sleutelposities op het bedrijf, in de teelt, op kantoor, et cetera. “Het kernteam vormt de basis van het bedrijf”, vertelt Corry Verhoeven, personeelsadviseur bij ABAB. “Dit team wordt in piekperioden doorgaans aangevuld met buitenlandse medewerkers.” Opvallend is volgens Eric Flinterman, relatiemanager bij de accountants- en adviesorganisatie, dat er over het algemeen weinig verloop is binnen het kernteam van glastuinbouwbedrijven. “Deze mensen blijven vaak jarenlang op een bepaald bedrijf. Het zijn ook echt waardevolle medewerkers, die dikwijls mbo- of hbo-niveau hebben en beschikken over inhoudelijke kennis van zaken.”

Niet lullen, maar poetsen

Feit is echter dat de wereld van de glastuinbouw, maar ook de maatschappij en de wet- en regelgeving, in rap tempo verandert. Dat vergt een groeimindset van ondernemers; een drive om verder te leren en te ontwikkelen. “En als het om hun onderneming gaat, hebben telers deze mindset ook wel. Voor medewerkers is dat lastiger. Het is niet altijd eenvoudig om ontwikkelingen ‘van buiten’ over te brengen naar binnen. En om je medewerkers de ruimte te bieden voor verdere groei en ontwikkeling. Wat dat betreft zijn er in de glastuinbouw nog wel stappen te zetten”, benadrukt Verhoeven.

'Zorg dat je meer inzicht krijgt in de persoon die tegenover je zit'

Meer gemotiveerd en betrokken

Petra van Langevelde-Bitter, pensioenadviseur bij ABAB, erkent dit. “De focus van veel glastuinders ligt op wat er nodig is voor hun bedrijf, maar niet altijd op de ontwikkelpotentie, wensen en ambities van hun mensen.” Dit heeft volgens Flinterman alles te maken met de cultuur van de glastuinbouw, die geënt is op het credo ‘niet lullen, maar poetsen’. “Van oudsher is men gewend om door te gaan totdat het werk is gedaan. Met een doos kroketten werd dat vroeger ‘goedgemaakt’. Maar vandaag de dag willen medewerkers ook meer ruimte voor andere zaken dan werk, en bijvoorbeeld maar vier dagen per week werken. Daar moet je als ondernemer wel in mee, terwijl anderzijds de markt, maatschappij en overheid steeds meer van je vragen. Dat is best een uitdaging en vergt behoorlijk wat managementcapaciteiten.”

De ‘oplossing’ voor dit alles ligt volgens de adviseurs in aandacht voor en het centraal zetten van je medewerkers. “Zij staan voorop. Immers: zonder medewerkers groeit je gewas niet en kun je je klanten niet beleveren. Zet de mensen centraal binnen je bedrijf”, geeft Verhoeven aan. Dit houdt onder meer in dat je als ondernemer op een andere manier naar je mensen gaat kijken, meer oog hebt voor hun groei- en ontwikkelpotentie. Een ‘groeimindset’ hanteert dus. “Ondernemers zeggen al snel: geen van mijn medewerkers is geschikt om mijn bedrijf over te nemen. Of denken dat een bepaalde medewerker onvoldoende capaciteiten heeft voor de rol van teeltmanager”, zegt Flinterman. “Terwijl het dikwijls heel positief uitpakt als ze zich hier verder in verdiepen en medewerkers ook de kans geven om andere taken op te pakken. Anders kijken en soms een risico nemen, helpt om het maximale uit je mensen te halen. Én om hen aan je te binden: medewerkers die kunnen groeien en ontwikkelen, zijn namelijk gemotiveerder, meer betrokken én halen meer voldoening uit hun werk. Ze ervaren meer werkgeluk. Op die manier versterkt het centraal stellen van de medewerker je bedrijfsvoering.”

Tegeltjes lichten

Van Langevelde kan dit onderschrijven. Zij adviseerde vorig jaar een medewerker van een tuinbouwbedrijf die de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, maar nog graag langer zou doorwerken. “Hij voelde zich fijn op zijn werkplek en was erg betrokken bij het bedrijf. In overleg met de werkgever hebben we toen gezorgd voor een constructie waarbij hij toch langer aan de slag kon blijven. Wel ging hij minder uren maken. Je ziet vaak dat dat in zulke situaties een belangrijk aandachtspunt is. En het is zaak om daar als werkgever gehoor aan te geven.” Het hanteren van een ‘groeimindset’ richting medewerkers houdt volgens Verhoeven ook in dat je als ondernemer het gesprek aangaat met je mensen. Dat gebeurt in de glastuinbouw nog maar weinig, geeft zij aan. “Er kan veel meer worden gereflecteerd, over hoe het gaat, wat beter kan en wat mensen willen en nodig hebben. Maar dat is wel belangrijk om het maximale uit mensen te kunnen halen.

Dat merk ik ook tijdens trajecten op bedrijven. Wanneer ik in gesprek ga met een medewerker over de competenties en inhoud van een functie vraag ik altijd: wat zou je nog willen leren, los van de functie? Dan zeggen mensen vaak hele essentiële dingen, zoals: ‘ik wil leren mijn grenzen beter te bewaken en assertiever te zijn’. Dergelijke vaardigheden zijn ook cruciaal bij het uitvoeren van bijvoorbeeld een leidinggevende functie. Daarin investeren, helpt dan vaak om een nieuwe job tot een succes te maken. Zorg ervoor dat je meer inzicht krijgt in de persoon die tegenover je zit. Wij noemen dat ook wel ‘tegeltjes lichten’.” Flinterman geeft in het verlengde hiervan aan dat het, in het kader van de groeimindset, ook belangrijk is om medewerkers te laten meedenken over de koers van het bedrijf. “En praat met hen over de ontwikkelingen – in de markt, de maatschappij, et cetera – en wat dit betekent voor de onderneming. Wanneer medewerkers impact kunnen hebben, trekt dat ook weer jonge mensen aan.”

Wie groeit, die bloeit

Tot slot geven de adviseurs aan dat het cruciaal is om verschillende generaties medewerkers met elkaar te verbinden. “Komt er een nieuwe, jonge medewerker of een zij-instromer binnen, koppel die dan aan een oudere en/of ervaren medewerker”, zegt Verhoeven. “Zo kunnen ze kennis en ervaring uitwisselen. Ook dit zorgt ervoor dat je medewerkers zich ontwikkelen en je bedrijf sterker wordt.” De personeelsadviseur benadrukt dat ondernemers die willen investeren in de groei en ontwikkeling van hun mensen hier wel tijd en geld in moeten steken. “Het is goed om dit bijvoorbeeld vast te leggen in een opleidings- en ontwikkelplan. De Stimuleringsregeling leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen (SLIM) biedt interessante subsidie hiervoor. Ook de Maatwerkregeling duurzame inzetbaarheid en eerder uittreden (MDIEU) kan interessant zijn. Investeren in je mensen loont. Wie groeit, die bloeit. En dat geldt zowel voor medewerkers als voor ondernemers.”

Meer lezen?

Het team tuinbouw business van ABAB helpt bij het formuleren en implementeren van de juiste strategie, met behoud van jouw unieke identiteit en gericht op de continuïteit van jouw bedrijf. Neem voor een vrijblijvend adviesgesprek over hoe jij investeert in jouw medewerkerscontact op met ABAB. Meer lezen over het binden en boeien van jouw werknemers? Lees hier verder!

Deel dit artikel
Terug naar artikelen